دانلود رایگان کتاب دایره المعارف هنر 3 جلدی

 

 

دانلود فایل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشخصات

نوشته: رویین پاکباز

تعداد صفحات:1135

موضوعات:نقاشی ، پیکره سازی ، گرافیک

بر اساس حروف الفبا

فرمت فایل: pdf

کیفیت: بالا

حجم: 140mb

تخفیف برای مدت محدودی است!!

 

پیشگفتار

امروزه، هنر جایگاه و کارکردِ بااهمیتی در جامعه ما یافته است. افزایش روزافزون شما هنروران و خواستاران هنر و گسترش دامنه ی فعالیت های هنری، طبیعتا، نیازهای اطلاعاتی و معرفتیِ گوناگونی را به وجود آورده که متأسفانه غالبا بی پاسخ مانده اند. به خصوص از این نظر در عرصه های آموزشی و پژوهشِ هنر دچار کمبودهای بنیادی هستیم. بسیاری از دست اندرکاران پیگرانه در جهت پر کردن این خلاء کوشیده اند. ولی مجموع کارهای پراکنده ای که در سالهای اخیر انجام شده، برای جبران کاستیها ناکافی و جزئی بوده است. در واقع، می بایست در سطحی وسیع تر به مسئله پرداخته شود. از این رو، هنگامی که در سال 1370، تألیف یک کتاب هنریِ مرجع از سوی مدیر مؤسسه فرهنگ معاصر به من پیشنهاد شد، با آنکه تجربه ی لازم و تخصص ویژه ای در این زمینه نداشتم، پیشنهاد را پذیرفتم. بدین ترتیب، بدون پیش بینی مشکلات احتمالی، دست به کاری زدم که به انجام رسانیدن آن، قاعدتا، تشریک مساعی یک گروه پژوهشگر را می طلبید. اما در شرایط موجود به علل مختلف امکان کار گروهی وجود نداشت. ناگزیر کار را یک تنه آغاز کردم و ادامه دادم؛ و البته در تمامی مراحل از کمک های مؤثر دوستان و یاوران برخوردار شدم.

نخست، طرح اولیه ی کتاب را متناسب با نیازهای اساسی دانشجویانِ هنر تنظیم کردم؛ و سپس آن را در جهتی بسط دادم که برای علاقه مندان بیشتری هم قابل استفاده باشد. بر خود فرض دانستم که تا حد امکان بیشترین، تازه ترین و سودمندترین اطلاعات را در کتاب بگنجانم. بنابراین، پیشبردِ کار راحت و سریع نبود. وسعت و تنوع موضوعات، کمبود منابع نوشتاری و تصویری (به خصوص در مورد هنر جوامع «جهان سوم»)، دوباره کاری های ناشی از کم تجربگی، وسواس در انتخاب مدخل ها، و سعی در ساده نویسی، از جمله مسائل تألیف این کتاب بود که بر آنها مشکلات فراوانِ گردآوری تصاویر نیز اضافه شدند.

باری، حاصل چند سال کار مداوم و توانفرسا را اکنون پیش رو دارید. این کتاب، بی شک، عاری از نقص و نقصان ها نیست؛ ولی دست کم می توان مدعی بود که زمینه ای را برای مطالعات و پژوهش های آینده فراهم کرده است.